Kan een smartwatch je slaap voorspellen?

Kan een smartwatch je slaap voorspellen

De populariteit van smartwatches en fitnesstrackers neemt elk jaar toe. Zelf draag ik al 3 jaar een FitBit en die laat me elke ochtend weten hoe goed ik geslapen heb. Ik was nogal huiverig voor de betrouwbaarheid van deze voorspelling, dus als een groot wetenschapper nam ik de proef op de som, en ik was blij geschokt.

Na het werk ga ik snel naar huis om het avondeten klaar te maken, maar eet snel want daarna ga ik naar het fitnesscentrum. Na al dat zweten laat ik mijn gezicht zien op een verjaardagsfeestje, dat best gezellig blijkt te zijn, dus ik zie de klok 2 slaan. De volgende dag moet ik weer op tijd terug zijn voor dat overleg op het werk.

Zoals veel Nederlanders kom ik door de drukte van het leven niet altijd aan voldoende slaap toe. Bedrijven als Apple en FitBit spelen hierop in door je de mogelijkheid te bieden je slaap te meten, wat je slaap kan verbeteren. Maar hoe betrouwbaar zijn deze metingen eigenlijk?

Slaapfases

Als we het zo makkelijk mogelijk houden, zijn er drie slaapfases: lichte slaap, diepe slaap en rapid-eye-movement (snelle oogbewegingen) slaap. Je lichaam herstelt het meest tijdens de diepe slaap, door de groeihormonen die dan vrijkomen. We begrijpen nog lang niet alles van slaap en slaapfases, maar het is duidelijk dat je ze allemaal nodig hebt.

Hersengolven

In de wetenschap worden je slaapstadia al tientallen jaren bestudeerd door je hersengolven te bepalen met behulp van elektro-encefalografie (EEG). Elke slaapfase heeft verschillende hersengolfpatronen, waardoor wetenschappers uw slaap in informatie kunnen volgen. Smartwatches kunnen echter geen hersengolven meten, en zijn meestal beperkt tot het meten van je hartslag en bewegingen, wat om die reden een veel minimalere set van gegevens is.

FitBit vs Wetenschap

Een van de smartwatch fabrikanten die zich het meest richt op het bepalen van slaap is FitBit. Op zijn website staan verklaringen als “Begin beter te slapen met Fitbit” en “ontgrendel het geheim van slaap met slaaptracking”. Om na te gaan of een FitBit echt je slaap kan bepalen, droeg ik een jaar lang elke maandagavond een FitBit en een professionele slaap EEG gadget tijdens het slapen. Met behulp van de computer heb ik deze de twee apparaten vergeleken, in de YouTube video beschrijf ik hoe de FitBit het deed. En wat blijkt, het is vrij nauwkeurig. Nu moet ik er alleen nog voor zorgen dat ik door deze uitkomsten goed uitgerust op mijn vroege consulten verschijn. Of gewoon minder vroege consulten inplannen.

Bedrijven als Apple en FitBit spelen hierop in door je de mogelijkheid te bieden je slaap te bepalen, wat je slaap kan verbeteren. Als we het zo simpel mogelijk houden, zijn er drie slaapfases: lichte slaap, diepe slaap en rapid-eye-movement (snelle oogbewegingen) slaap. Elke slaapfase heeft kenmerkende hersengolfpatronen, waardoor onderzoekers uw slaap in detail kunnen volgen. Op de site staan verklaringen als “Begin veel beter te slapen met Fitbit” en “ontsluier het mysterie van de slaap met slaaptracking”. Om te testen of een FitBit echt je slaap kan meten, droeg ik een jaar lang elke maandagavond een FitBit en een professioneel slaap EEG-apparaat tijdens het slapen.

Meer
artikelen